مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست؟

مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM

CRM مخفف عبارت (Customer Relationship Management) به معنای مدیریت ارتباط با مشتری می‌باشد. این مفهوم از اوایل دهه نود میلادی توسط توماس سیبل به عنوان مفهومی تازه در حوزه مدیریت و بازاریابی مطرح شد. از آن زمان مفهوم  CRM رواج یافت و کتابهایی در این حوزه نشر پیدا کرد.

CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری در واقع یک استراتژی بلند مدت جهت ارائه خدمات هرچه بهتر در حوزه‌های بازاریابی، فروش و پشتیبانی به مشتری‌های فعلی یا آتی یک کسب و کار است. این مفهوم به‌وسیله استفاده از ابزارها، تکنولوژی ها و فرآیندها انجام می‌پذیرد و به طور کلی هدف آن بهبود تجربه مشتریان می‌باشد. امروزه این حوزه به‌واسطه اتوماسیون کسب و کارها و پیشرفت حوزه کسب و کار آنلاین رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است.

CRM

مدیریت ارتباط با مشتری در واقع یک استراتژی بلند مدت جهت ارائه خدمات هرچه بهتر در حوزه‌های بازاریابی، فروش و پشتیبانی به مشتری‌های فعلی یا آتی یک کسب و کار است…

تا به امروز دو دیدگاه متفاوت در حوزه مدیریت ارتباط با مشتریان وجود دارد:

  1. عده‌ای حوزه مدیریت ارتباط با مشتریان را یک فرآیند و یا استراتژی می‌داند که به عنوان یک مفهوم مادر تعریف می‌شود. در این مفهوم سیستم با به کارگیری مجموعه از تکینیک ها و فرآیندها تجربه بهتری به مشتریان القا می‌کند.
  2. عده‌ای دیگر این مفهوم را بسیار وابسته به تکنولوژی می‌دانند و مدیریت ارتباط با مشتریان را در واقع یک نرم افزار معرفی می‌کنند.

در ادامه به معرفی نرم‌افزارهای CRM می‌پردازیم.

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM

نرم افزار CRM  ابزاری یکپارچه و استراتژیک برای جمع‌آوری، سازماندهی و آنالیز اطلاعات مشتریان است. این دسته از نرم افزارها امر بازاریابی، فروش و پشتیبانی را تسهیل می‌کند. در واقع این نرم افزارها با جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات، آنها را منظم‌تر و در دسترس‌تر کرده و می‌توانند مشتریان را به صورت استراتژیک وارد چرخه‌های بازاریابی، فروش و پشتیبانی کنند. رسالت اصلی نرم‌افزار  CRM  کاهش وابستگی به منابع انسانی، تسهیل فعالیت‌ها و جلوگیری از هدررفت منابع است. به نقل از وبسایت شرکت اوراکل (مالک فعلی سیستم سیبل)، نرم افزار CRM قلب تپنده کسب و کارهای درحال توسعه است که می‌تواند ارتباط با مشتریان را آسانتر و تا چندین برابر سودمند تر کند.

مزایای CRM

مدیریت ارتباط با مشتری در واقع یک استراتژی بلند مدت جهت ارائه خدمات هرچه بهتر در حوزه‌های بازاریابی، فروش و پشتیبانی به مشتری‌های فعلی یا آتی یک کسب و کار است …

از جمله نرم‌افزارهای سی آر ام موجود، نرم‌افزار دستیار فروش محصول گروه نرم‌افزاری ماناسیس می‌باشد که شما می‌توانید با یک آموزش نیم ساعته و شروع استفاده از آن فروشتان را متحول کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *